26 mars 2011

Bokrecension (nr 7)

REVOLT, Hungerspelen del 3

Av: Suzanne Collins

Detta är alltså tredje och sista delen på en serie vars två första böcker jag läste någon gång i höstterminen i åttan. Mer än ett år sen alltså. Så mitt minne av de två första böckerna var inte så färskt, men de dök upp till ytan så fort jag kom in i den här boken. Det är svårt att redovisa handlingen i korta drag då det utspelar sig i en framtid som ser mycket annorlunda ut än vad samhället gör idag. Men man kan säga att det handlar om flera distrikt och en s.k ”huvudstad” där regimen finns. Det är huvudstaden som bestämmer och där finns president Snow som styr över allt, kan man väl säga. I de tidigare böckerna får man mest följa ”Hungerspelen”, ett årligt event som går ut på att man lottar ut två barn från varje distrikt som får fraktas till någon sorts plats där de ska kämpa mot varandra till döden. Den som är sist kvar vinner. De enda resurser de får kan komma lite när som helst flygande från himlen med en fallskärm, typ. I den här boken så pågår inte Hungerspelen längre, utan den handlar mer om striden mellan distrikten och huvudstaden. Distrikten tänker inte längre tolerera att vara regimens slavar och deras kamp för rättvisa styrs delvis av huvudpersonen som heter Katniss. Hon är en intressant person att följa, inte särskilt kvinnlig men tuff, en riktig krigare på sätt och vis.

Jag tycker det var en väldigt spännande och rättfram bok, som de tidigare. Den är actionfylld samtidigt som det också pågår mycket intressant bland personerna som man känner stor sympati inför. Denna serie är en ungdomsserie som ursprungligen är skriven på engelska och som jag hittade i vårt skolbibliotek. Jag rekommenderar den!