20 mars 2011

Bokrecension (number sixx)

 Möss och människor 
Av: John Steinbeck
Vi fick som uppgift i skolan att läsa denna bok, så därför har jag nu gjort det. Den handlar i kort om George, en rätt normal man och Lennie, en förstådshandikappad bjässe till en man. De reser tillsammans och jobbar på diverse bondgårdar. Boken utspelar sig i USA på 1920-talet. Denna bok är en klassiker har jag fått förstå, titeln är mig väldigt bekant. 


 Boken är skriven på ett väldigt bokstavligt sätt, kan man kanske säga. Man får följa vad som händer och vad som sägs utan att författaren verkligen går in på djupet när det gäller känslor och tankar. De får man gissa sig till själv. Personligen gillar jag inte det här sättet att skriva. Anledningen till att jag läser böcker är inte att jag ska få följa handlingen som en filmkamera, då skulle jag lika gärna kolla på en film istället. Det jag gillar med böcker är att saker kan beskrivas så målande att de aldrig skulle kunnas göra rättvisa på film, eller att författaren verkligen går in i personernas huvuden så mycket att de blir som en inblick i någons, typ, själ. Haha. Med det menar jag inte att författaren är dålig, bara att det inte riktigt är min kopp te.
Men hans skildring av relationen mellan George och Lennie älskar jag och jag måste säga att det är en intressant och läsvärd bok, helt klart!


1 kommentar:

  1. Det här tycker jag är en prova-någon-annans-skor typ av bok. Nog blir det inblick i andras själar på det sättet också.

    SvaraRadera