13 maj 2011

Bokrecension numberr 11

Hjärtans fröjd
Av: Per Nilsson


 Den här lilla boken (med betoning på lilla, innehåller bara ca 150 sidor) har vi fått som uppgift att läsa i svenskan. Den handlar om en kille i min ålder ungefär, vars namn man aldrig får reda på, och hans förälskelse i en tjej vid namn Ann-Katrin. I boken hoppar man mellan nutid och dåtid, ungefär vartannat kapitel utspelas i dåtid och vartannat i nutid. Ann-Katrin är en smart rödhårig tjej med humor. Hon luktar citron. Han ser henne i bussen och faller för henne direkt. Av en slump börjar de prata, sen glömmer hon hennes tyska grammatik bok på bussen en dag, och vips! så har han en ursäkt för att ringa henne och bestämma träff. (Hennes telefonnummer står i tyskaboken, very convenient). Hennes rum är fullt av växten citronmeliss, (därav hennes naturliga doft) aka hjärtans fröjd. Efter att han får reda på det så blir hans namn för henne Hjärtans Fröjd. Men det visar sig att deras relation inte är riktigt vad han tror den är ...

Nu ska jag inte avslöja slutet på boken, och istället berätta vad jag tyckte om den. I början så tyckte jag den var lite lame faktiskt, det kändes bara så ... Jag vet inte vad, liksom "wow en rödhårig chaayy på bussen, hon är snygg så nu eelskar jag henne! :DD:DD" Men den blev bara bättre och bättre, det var en kreativ bok med bra språk. Man levde sig verkligen in i den, man sympatiserade helt med huvudpersonen.
Och för väldigt många så är nog kärlek som den beskrevs i boken. Härlig men svår på samma gång. Jupp, en läsvärd och definitivt godkänd svensk ungdomsbok! Finns en uppföljare, får se om jag läser den eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar