17 aug. 2011

Bokrecension (nr 18)

The Hollow Hills
Av: Mary Stewart
Del två i Merlin trilogin

Det här är alltså uppföljaren på Crystal Cave som jag recenserade här. I den här boken får man fortsätta följa trollkarlen Merlin. Den här boken är dock nästan lika inriktad på Arthur, en blivande kung men också en person som (exakt som Merlin själv) växer upp som bastard. Men när hans far kung Uther dör så utnämns han till kung, för då har sanningen om att Arthur är Uthers son kommit upp till ytan.
Den här boken är fylld av slag och konflikter, och en del av handlingen har sina rötter i mytologin men den är mest bara baserad på
fantasi. Det är i alla fall högklassig fantasy, vackra beskrivningar och gammaldags språk som får en att drömma sig bort. Men den blir lite lång, det blir den, men sina dryga 300 sidor (som inte låter så mycket, men det är mycket med de där extratunna sidorna och små bokstäverna som man finner i den här boken). För att verkligen uppskatta den här boken så behöver man nog vara tålmodig och ha något av en gammal själ. Jag tycker det var en väldigt cool bok, och när man väl är i den världen så är det fantastiskt, men det var svårt för mig att bli helt uppslukad av den. Har ju blivit så att jag läst andra böcker samtidigt. Men det kanske bara är jag som är damp. Men jag rekommenderar dessa böcker till folk som vill ha något att bita i, folk som älskar fantasy med historia inslag och mycket bakgrund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar