25 aug. 2011

Bokrecension (nr 19)

Oj, glömde ju helt bort att recensera denna lilla bok.
Annorlunda
[En antologi utgiven av Effekt, Rädda barnen och Pocketförlaget.]


Det här är en antologi där ungdomar har fått bidra med något inom temat "annorlunda". Det kunde vara en dikt eller en text av något annat slag, men det kunde också vara fotografier och filmklipp. De kan man se genom något som kallas "augmented reality" tekniken. Man hittar markörer i boken som man sedan ska kunna vända mot sin webbkamera på sidan http://effekt.rb.se/annorlunda/ för att se bidragen. Det var en salig blandning av framförallt texter och bilder (inklusive en 3D bild) och sen också två filmklipp (varav ett var mer som ett musikbidrag).
Jag tycker de hade blandat det väl, de hade fått med lite av varje och blandat personer på ett bra sätt, alla bidrag var en egen unik vinkling på ordet. Jag kände dock inte att jag blev sådär jätteinspirerad och påverkad på det viset, men jag tycker definitivt det var en bra idé och att de genomförde det på rätt sätt. En del av bidragen kunde varit riktiga tankeställare faktiskt. Boken tog, vadå, två timmar att läsa? En tunn jävel. Ca fyra av texterna blev mina favoriter, och ett av filmklippen. Jaa, vad kan man säga. Bra tema, bra bok, överskottet av pengarna går till Rädda barnen. Det är la bara att kirra, om man gillar sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar