Bokrecension (nr 21)

The Last Enchantment
Av: Mary Stewart
Den tredje boken i Merlintrilogin
(Här är recensionen på den första boken, och här den andra.)
Wow, att man faktiskt blev klar med den här boken! (Dvs, Merlintrilogin. Jag har en bok med alla tre böcker i en, och jävlar vad länge jag har hållit på med den.)
I den här boken är inte Merlin längre sin egen man. Nu är han kungen Arthurs närmaste vän och rådgivare. Som jag sagt tidigare så är Merlin en trollkarl. Men det är inte alltid han kan kontrollera sin egen magi. Ibland ser han saker som ska hända i framtiden, och dessa visioner är ingenting han själv kontrollerar över. Men när han väl ser dessa syner så är det oftast väldigt betydelsefulla saker han ser, och därför utgör han en väldigt bra rådgivare åt kungen då han kan berätta saker för kungen som ingen annan kan veta, eftersom det inte skett än. Vi träffar många nya karaktärer i den här boken, en som är mer betydelsefull än alla de andra, och som också blir den som stjäl Merlins magi till slut. Fast det visste ju redan han. Men i grunden så är det samma personer som innan, och den här boken liknar de andra. Det är en härlig miljö att vistas i, men jag tycker det blev lite utdraget. I slutet av boken så kände man att man hade varit här lite för länge. Men jag säger väl ungefär samma sak som i de tidigare recensionerna, att jag rekommenderar dessa böcker till folk som vill ha något att bita i, folk som älskar fantasy med historia inslag och mycket bakgrund. För mig blev det lite för mycket bara.

PS. Jag infogar de här små betygen nu i alla bokrecensioner. Bara för att vara lite tydligare. Ha dock i åtanke att betygen är ungefärliga. DS.