12 dec. 2011

Bokrecension (nr 25)

Bag of Bones
Av: Stephen King

Det här är, som så många andra av Kings böcker, en övernaturlig berättelse. Den handlar om Mike Noonan, en författare vars fru avlider just i början av boken. Efter detta får huvudpersonen skrivkramp i fyra år. Han har dock flera böcker på lager som han publicerar, och därmed dör inte hans karriär. Han bestämmer sig för att vad han behöver är att dra till deras sommarställe Sara Laughs. Detta gör han också, trots att han på sistone haft en återkommande dröm om stället. I drömmen har han inte skrivkramp, men han har, jaa – kramp, helt enkelt. Gångkramp. För när han närmar sig huset så kommer han till ett ställe där han helt enkelt inte kan gå längre. Han vet att han måste fortsätta, han är nämligen jagad av någon. Men han kan inte röra på sig. I drömmen finns det flera långa solrosor vid ingången till Sara Laughs. Men det har det aldrig gjort i verkligheten. Ändå ser han dessa solrosor på en bild av platsen som han får av en vän som bor där borta. Hur kunde han veta att de fanns där om han aldrig sett dem i verkligheten?
När han drar till stället så börjar det ske massor av mystiska saker. Bokstavsmagneterna på kylen omplacerar sig för bilda ord, de försöker säga honom något. Han får reda på mer och mer om hans fru. Tydligen har hon varit på deras sommarställe ensam flera gånger, utan att ha nämnt det till honom. De hittade ett graviditetstest i hennes väska hon bar när hon dog – ändå har hon inte sagt ett knyst om en misstänka att hon kanske är gravid till honom, även fast de försökt skaffa barn i flera år. Så delvis får vi följa den här delen av berättelsen i boken, allt det övernaturliga, där mer och mer saker dyker upp. Samtidigt finns det ett sidospår om en ung kvinna som bor i staden (eller byhålan kanske man borde kalla det) där deras sommarställe är. Hennes man har även han dött, och hennes girige svärfar vill nu få vårdnaden över hennes treåriga dotter. Mike bestämmer sig för att hjälpa henne i den vårdnadstvisten, även fast han blir varnad av massa personer att denna svärfar är ingen man vill mucka med på några villkor. Han vill att något ska hända efter dessa händelselösa fyra år, och han sympatiserar verkligen med den här unga kvinnan som uppenbarligen älskar sin dotter väldigt mycket och tar väldigt bra hand om henne. Så då följer man det också, och där blir det bara ruggigare och ruggigare. Efter ett tag sammanlänkas dock berättelserna och på slutet förklaras allting på ett väldigt spännande sätt!
Jag tycker det här var en väldigt bra, läskig och spännande bok. Det är inte en sådan djup bok, som man kan analysera massor i. Den är berättad på ett stilrent sätt, man är mycket i huvudpersonens huvud. Han är rätt logisk, har humor och man kan förstå sig på honom. Man är verkligen på huvudpersonernas sida i den här boken, det är realistiska karaktärer som åtminstone jag faller för. Väldigt bra slut, måste jag säga. Läs den om du gillar skräck/spänning. Fast man kan säkert gilla den ändå.