4 apr. 2012

Bokrecension (nr 31)

Luftslottet som sprängdes
Av: Stieg Larsson
Del 3 i Millenniumserien

Den här boken börjar precis där den andra boken slutade. Alltså har Salander just dödat huggit sin fader med en yxa, hennes bror har flytt och det är världens kaos på gång. Den här boken går typ ut på att ställa allt till rätta. Naturligtvis är den väldigt inriktad på Lisbeth Salander, precis som i tvåan. Främst rör den sig om Säkerhetspolisen, och deras fiffel som de har ägnat sig åt i och med Zalachenko-affären och Lisbeth. Det är helt enkelt en väldigt spännande bok, och nästan ett måste om man har läst de andra. För mig fallerade det lite då jag inte haft så mycket tid att läsa på sistone, så därför sögs jag inte in i boken på samma sätt som med de andra två. Det var t.o.m. så att jag, efter att inte ha läst någon vecka eller så, hade svårigheter att hänga med i handlingen, då det rör sig om många personer samtidigt.
Men allt som allt var det en bra bok och en värdig avslutning på det hela. Kändes dock som att han kunnat dra ut på det lite mindre. Känns också som att det hade blivit en bättre läsupplevelse för mig om jag läst i den oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar