6 jan. 2013

Persuasion

Av: Jane Austen



Anne Elliots främsta kvalitet (vad jag utrönte åtminstone) är att hon är moralisk och osjälvisk. Hennes fåfänga pappa och systrar – mindre så. När de börjar få pengaproblem så får ändå hennes far inse att de måste göra sig av med huset, och de beger sig då till Bath för att bosätta sig i ett mindre sådant. När Anne sedan åker till Kellynch på ett besök så träffar hon där Captain Frederick Wentworth, en man som hon haft en relation med tidigare; de skulle ha gift sig om det inte vore för att hon blev avrådd av en vän. Nu har det gått många år, och han verkar ha två unga kvinnor efter sig. Samtidigt stöter hon på sin kusin Mr Elliot, som verkar ha varma känslor för henne. Anne tycker ändå att något verkar lite off med honom, och sedan får man följa vad som händer när en av de kvinnorna som tycks vara intresserade av Wentworth nästan dör, och vilka konsekvenser det får.
Denna bok var ganska lik de andra böcker jag läst av Jane Austen, (Pride and Prejudice och Sense and Sensibility) fast lite svalare och mer nedtonad. Jag känner tyvärr inte att jag bryr mig riktigt lika mycket om Anne Elliot som jag gjort om de andra Jane-huvudkaraktärerna, och jag saknar den rappa dialogen och spunken som man fann i de andra böckerna. Läsvärd, stundvis fin; visst, men inte lika bra och gripande som de andra två böckerna jag nämnde.
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar